Home projecten Nueva Florida - Cali Nueva Florida, Cali

nueva florida

Nueva Florida - CALI
Een door HOGAR gebouwde school in een sloppenwijk welke plaats biedt aan 455 kinderen.

nuevaflorida_2010_02In de stad Cali, in het zuiden van Colombia, ligt een gigantische krottenwijk: Nueva Florida. Een trieste plek waar ruim 90.000 mensen leven in bittere armoede, waaronder naar schatting 10.000 kinderen. Ze wonen in optrekjes van hout, karton, spaanplaat en heel soms wat gemetselde stenen. De geur in die smalle straatjes is niet te beschrijven, mede door het open riool wat door de wijk loopt. Er zijn geen sanitaire voorzieningen en  water komt hier en daar via slangetjes uit de grond. Afgetapt van even verderop gelegen waterleidingen…  In een ruimte van 2 bij 3 meter woont het hele gezin. Een tweepersoonsbed dient niet alleen als slaapplaats voor 4 of 5 kinderen maar wordt overdag ook gebruikt als zitbank. De meeste mensen zijn ondervoed en hebben honger. Kleding is schaars, maar wel netjes en schoon. Er mooi en verzorgd uitzien draagt bij aan de trots die deze mensen, ondanks alles, hebben! Ze berusten in hun lot en maken er het beste van. Wetende dat zij nu eenmaal tot de laagste klasse van Colombia behoren.

nuevaflorida_2010_06Tussen al deze krotten torent, midden in de wijk, een mooi stenen gebouw uit: de school Nueva Florida! Hoewel we trots zijn op al onze projecten, is dit één van de meest indrukwekkende. In de deuropening van de school staat de directeur ons tijdens het bezoek al op te wachten. Vol trots gaat hij ons voor naar binnen en toont meteen de materialen die Stichting HOGAR dit jaar geschonken heeft. Op een grote tafel staat alles uitgestald. Momenteel gaan er 453 leerlingen naar de school en daar is wel het één en ander voor nodig! In de keuken staat de door Stichting HOGAR geschonken koel/vriescombinatie geduldig te wachten op de ingebruikname.  Keurig omhuld met de Nederlandse en Colombiaanse vlag, welke met een lintje aan elkaar verbonden zijn. Aan ons de eer om het lint door te knippen en de nieuwe aanwinst onder luid gejuich voor geopend te verklaren! Uiteraard volgt er dan ook een rondleiding door de school. Eerst gaan we beneden klas voor klas af. Bij het zien van ons gezelschap staan meteen alle kinderen op en heten ons welkom. In elke klas worden we uitbundig bedankt voor alles wat we doen en alle kansen die we deze kinderen bieden!

nuevaflorida_2010_06De kinderen die hier naar school gaan krijgen gratis onderwijs en elke dag een gratis maaltijd. Met een lege maag kun je immers niet goed studeren! Deze kinderen omarmen ons elk jaar letterlijk en figuurlijk. Dit is de kans waar ze op gewacht hebben, een kans op onderwijs en daardoor een kans op een beter leven. Steun dit prachtige project en zorg dat we nog meer kinderen gratis onderwijs kunnen bieden. Kinderen hebben immers de toekomst!