Home projecten La Tablaza - Medellín La Tablaza, Medellín

la tablazaLa Tablaza - MEDELLIN
De voetbalclub voor 6 tot 14 jarigen. (147 leden).

Video Tablaza 2012:

Video Tablaza 2011:

Video Tablaza 2010:

la tablaza, medellinVlakbij de metropole Medellin, in het noordelijk deel van Colombia, ligt het dorp La Tablaza. Het dorp heeft één voetbalveld. Hoewel...voetbalveld? Eigenlijk is het een grote moddervlakte met langs de kant een groot toekijkend Mariabeeld. Op deze moddervlakte wordt vooral in het weekend druk gevoetbald. Het terrein is dan volop in gebruik en niet toegankelijk voor kinderen. De club die gebruik maakt van deze modderpoel staat geen leden toe jonger dan 17 jaar, waardoor deze jongsten gewoon niet kunnen  voetballen. Deze jongeren komen uit arme gezinnen en hebben niks anders te doen dan op het modderveld te voetballen. In het weekend zit er dus niks anders op dan ergens anders rond te hangen. In een land als Colombia is dat niet bepaald een veilige bezigheid. Lijm snuiven en andere nare bezigheden zijn aan de orde van de dag.

tablaza_2010_03In 1999 richtte Stichting HOGAR daarom een voetbalclub op voor jongeren van 7 tot 17 jaar oud. De HOGAR-voetbalclub telt momenteel 147 spelende kinderen. Er wordt meegedaan in de regio aan competitiewedstrijden gedurende 10 maanden van het jaar. Alle kinderen hebben een pasje en staan als lid geregistreerd in de kaartenbak van de penningmeester. Voor 25 eurocent per maand mogen de kinderen spelend lid worden. De club probeert zo wat inkomsten te krijgen om daarmee zelf wat dingen te financieren. Voor de meeste ouders is deze 25 cent een enorm bedrag. Daarom heeft Stichting HOGAR een "pot" gecreëerd waardoor elk tweede kind (of meer) uit een gezin gratis lid kunnen worden.  De voetballertjes dragen allemaal een shirt en broek met daarop het HOGAR logo. De shirts hebben allerlei verschillende kleuren. Ook de kousen, scheenbeschermers en voetbalschoenen zijn voor onze rekening. Ballen, en ander benodigd spelmateriaal zoals bekers en medailles, horen daar ook bij. De kinderen trainen twee keer per week. Deze trainingen betekenen alles voor deze kinderen en daarom leven ze ook gezonder. Hun conditie is immers van groot belang! Stichting HOGAR doneert niet alleen geld, maar probeert deze gemeenschap ook zelf te laten werken aan een betere toekomst. Het  geld voor het lidmaatschap van de voetbalbond en de competitiebedragen moeten ze daarom uit hun eigen activiteiten bekostigen.

Sporten is gezond en goed voor de ontwikkeling van kinderen. Voor de meeste Nederlandse kinderen is sporten heel gewoon. Voor deze kinderen is het van levensbelang! Door deze voetbalclub vervelen minder kinderen zich op straat, ontwikkelen zij zich beter op sociaal-emotioneel gebied en kunnen ze genieten van hun sport. Met uw steun kunnen deze kinderen blijven voetballen. Doneer en houd de bal in het spel!