Escuela rural Hogar - TITIRIBI
Een door HOGAR gebouwde school voor ongeveer 225 kinderen.
Inmiddels is de school wegens verzakkingen gesloten en heeft de gemeente een nieuwe school gebouwd. "Onze" kinderen hebben hier een nieuwe plek.

Bekijk de video uit 2012:

Bekijk de video uit 2011:

Bekijk de video uit 2010:

In Titiribi staat de allereerste school die door Stichting HOGAR is gebouwd! In 1994 bezochten we deze school, die toen nog een bouwval was, voor het eerst. Een handjevol leerlingen volgde er les onder erbarmelijke omstandigheden. Stichting HOGAR besloot te helpen met het zorgen voor schoon drinkwater en lesmateriaal.

titiribi_2010_01Toen we in 1996 het lekkende dak wilden laten repareren, vielen spontaan een aantal muren om. Toen werd besloten alles op alles te zetten om een nieuwe school te bouwen. Middels vele donaties en diverse akties in het land konden we in 1998 het nieuwe gebouw openen. Sindsdien ondersteunen we de school jaarlijks met alle benodigde lesmaterialen en schooluniformen. Door een later gekochte waterpomp kon water opgepompt worden vanuit een nabijgelegen bron. In tijden van droogte komen mensen uit de wijde omgeving water halen bij de school. Zo helpt Stichting HOGAR de hele gemeenschap en zorgt op die manier voor betere leefomstandigheden.

titiribi_2010_06Dat de hulp die Stichting HOGAR biedt niet onopgemerkt blijft, bleek toen we tijdens ons bezoek in 2001 een ruime sportaccommodatie aantroffen naast de school. De school had hiervoor door de provincie subsidie ontvangen en staat nu bekend als één van de mooiste scholen in de wijde omgeving! Zelfs de naam van de school, Escuela rural HOGAR de Holanda, staat vermeld op het briefpapier en de rapporten.

titiribi_2010_03Ieder jaar bezoeken we deze school en zorgen we voor voldoende lesmateriaal, voedsel, sportmateriaal en schooluniformen. De ruim 200 leerlingen studeren hard in de hoop op een betere toekomst. De school is hun toevluchtsoord, hun veilige haven en de enige plek waar ze een fatsoenlijke maaltijd krijgen.

De gemeente Titiribi strekt zich uit over ongeveer 45 km en heeft 40.000 inwoners. Verspreid over en rond het berglandschap. Een berglandschap dat door de ligging in het Andes gebergte op een soort breuklijn ligt. De bergen bestaan uit modder en niet, zoals wij die in Europa kennen, uit vaste rotsgrond. Aan veel dingen is te merken dat deze grond voortdurend aan beweging onderhevig is. Zeker wanneer het veel regent heeft men te maken met landverschuivingen. Verschuivingen welke ook ondergronds plaatsvinden waardoor gebouwen en wegen in beweging komen. De wegen vertonen hierdoor scheuren en de gebouwen “breken”. Zo ook onze school! Het maakt niet uit hoe stevig je de fundering maakt! Onze HOGAR medewerker, Rocky Maya, de broer van Fausto, is technisch bouwkundig ingenieur. Heeft ook weg- en waterbouwkunde gedaan. Bij de bouw van een HOGAR-school is hij steevast betrokken bij het onderzoek en grondwerk. Wat betreft de school in Titiribi bevestigde hij dat er aan de bouw van de school niets mis is gegaan, maar dat Colombia nu eenmaal te maken heeft met dit soort, vaak desastreuze, gevolgen!

In 2011 constateerden we dat er scheurtjes in de muren zaten. Ook door de vloer liepen deze door. Bij ons afgelopen bezoek waren de scheurtjes in scheuren veranderd. Scheuren van plaatselijk 4 centimeter breed. Je kunt vanuit de buitenkant bijna je hand naar binnen steken! Ook de vloer ontkwam hier niet aan. Een rare gewaarwording maar zeer zeker verontrustend.
Hoe lang kan dit zo doorgaan? Breekt de school in twee delen? Zijn de leerlingen wel veilig?
Dichtsmeren met cement helpt niet! Maar dat er iets moet gebeuren is zeker. Ook Rocky is poolshoogte gaan nemen en adviseert de school te ontruimen. Maar ja, wat dan? Waar moeten de 225 leerlingen heen? Een indringend gesprek met de gemeentelijke instanties is vereist. Fausto en Rocky hadden een afspraak met de “heren” van de gemeente Titiribi, maar deze moest worden afgezegd. Titiribi bleek vanaf Medellin onbereikbaar. (eind april 2012).
Ironisch genoeg onbereikbaar omdat, door de aanhoudende regen van de afgelopen weken, er meerdere aardverschuivingen zijn geweest en de weg op diverse plaatsen is afgebroken. Colombia kennende gaat het heel wat weken duren voordat e.e.a. is gerepareerd.

Inmiddels is de knoop doorgehakt, de plaatselijke overheid heeft de zorg van “onze” school in Titiribi over genomen. Stichting HOGAR heeft de school in 1997 nieuw gebouwd omdat de overheid indertijd geen middelen had. Het bestaande schooltje was veel te klein en stortte in bij reparatie aan het dak. HOGAR besloot toen om ook maar de volledige zorg op zich te nemen. Een beslissing waarvan wij nooit spijt hebben gehad. Door onze hulp werd niet alleen een nieuwe school gebouwd maar het hield tevens in dat er in plaats van 70 nu 225 kinderen, woonachtig in de wijde omgeving, naar school konden gaan. Gedurende al die jaren heeft HOGAR, elk jaar weer, een bezoek gebracht aan de school en gezorgd voor leermiddelen. Lesboeken, schriften, papier, potloden en alles wat een school nodig heeft. Ook aan schooltassen en uniformpjes werd aandacht besteed. Geluidapparatuur, computers maar ook eten voor alle leerlingen. Je kunt het zo gek niet bedenken of de school had het. Zelfs de schoolrapporten stonden op naam van HOGAR.

“Escuela rural Hogar de Holanda, El Porvenir” is niet meer.

Al eerder meldde ik in het HOGAR-nieuws van 2012 dat er scheuren in de muren waren geconstateerd! De vraag bij mijn bezoek aan de school vorig jaar was of het nog wel verantwoord was om de school te blijven gebruiken. Fausto en zijn broer Roque waren ook van mening dat e.e.a gevaarlijk was geworden en brachten, op verzoek van HOGAR, een bezoek aan de burgemeester van Titiribi. Inmiddels heeft de voltallige gemeenteraad een bezoek gebracht aan de school. Unaniem waren zij van oordeel dat gebruik van de school ontverantwoord was geworden. “Onmiddellijk sluiten” was de opdracht. Deze beslissing had natuurlijk wel tot gevolg dat die zelfde gemeenteraad nu voor een voldongen feit stond. De, al op handen zijnde, uitbreiding van de vier jaar geleden gebouwde school, elders in de gemeente moest nu versneld worden uitgevoerd. Het betonnen palen karkas staat al twee jaren klaar. De toekomst komt nu alleen versneld dichterbij. De benodigde 440 miljoen pesos (koers 1 euro 2300 pesos) zijn inmiddels gereserveerd! Een half jaar geleden is de school dus leeggehaald en op slot gedaan. Bij ons bezoek in maart 2013 mochten, Fausto, met mij mee reizende Jaap van Driel en ik nog een maal de school bezoeken. De scheuren waren nog groter dan vorig jaar. Een trieste aanblik, ook het dak begon scheef te hangen. We waren er alle drie van overtuigd dat de voornoemde beslissing om de school met onmiddellijke ingang te sluiten zondermeer de juiste is geweest. De manier waarop is jammer, maar het is wel een fijn idee dat HOGAR zijn werk goed gedaan heeft. Met lede ogen en toch ook wel een brok in mijn keel verlaten wij de school en brengen een bezoek aan het huidige onderkomen van “onze“  kinderen.

Wat ons meteen al tegen de borst stuitte was het feit dat er in elke klas een aantal HOGAR kinderen zat, samen met de kinderen die de bestaande school al heel lang bezochten. We hadden immers alleen maar spulletjes mee voor de HOGAR kinderen. Nadat dus een deel van de kinderen uit elke klas een nieuwe schooltas had gekregen werd besloten de rest van de meegebrachte educatieve materialen maar op het kantoor neer te zetten. Ons besluit werd hiermede bevestigd dat het daarom ook niet langer verantwoord is om  een deel van de leerlingen te laten toekijken. De hulp aan de school in Titiribi kan zo niet langer doorgaan.  Onze taak is beëindigd. Wees blij met al die hulp welke al die jaren heeft plaatsgevonden! HOGAR mag zichzelf feliciteren! Ons doel is bereikt, hulp bieden en vervolgens de zorg overdragen aan de overheid.

De tijdelijke nieuwe situatie schept wel een raar beeld. Onder en tussen het beton van de toekomstige school wordt gewoon les gegeven. De kleinsten draaien in een kring en zingen liedjes terwijl de groteren aan plastic tafels en op plastic stoelen zittend half in de modder les krijgen en hun werk maken. Je snapt niet dat de groten zich niet storen aan de luid zingende kleintjes! Inmiddels regent het, maar alles gaat gewoon zijn gangetje. Het is ongeveer 28 graden! Onze taak zit erop! De toekomst van de school is gewaarborgd! Wel neem ik mij voor in elk geval volgend jaar toch even een kijkje te gaan nemen. Het was tenslotte ook een beetje mijn school!

HANS KERSTEN.