Home Nieuwsbrief Overheid van Colombia wil meer land voor grote ondernemingen

Overheid van Colombia wil meer land voor grote ondernemingen

Oxfam en CODHES en Colombiaanse verenigingen zoals Summit en Waardigheid landbouwgrond, zijn boos omdat dat  in steeds meer gevallen land wordt toegewezen aan bedrijven ten koste van de boeren. De Colombiaanse en internationale organisaties  zeggen dat de overheid een wetsvoorstel hebben gepromoot met de conclusie dat al het land van de boeren naar de grote bedrijven zal gaan. Het wetsvoorstel  zegt dat het land eigendom is van de staat.

Het wetsvoorstel concludeert dat ondernemingen die willen investeren mogen bouwen op land van de boeren.  Volgens officiële schattingen werd ongeveer 101.000 hectare in Colombia illegaal aan grote bedrijven gegeven.  Dit gaat ten koste van de boeren die zwaar worden getroffen omdat zij geen geld hebben om nieuw land te kunnen kopen.
Er kwam directe kritiek  van de  woordvoerder van Dignity Landbouw, Rey Mysterio, die de maatregel omschreef  als "gruwelijk".
Van Oxfam werd ook opgemerkt dat het in botsing komt met de voorlopige overeenkomst voor land en plattelandsontwikkeling die bereikt is met de Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC) dat onder meer voorziet in de oprichting van een grondfonds voor de boeren die geen of onvoldoende land hebben.