Home Nieuwsbrief Een metro in Bogotá

Een metro in Bogotá

In medellin gaan ze een tramverbinding aanleggen

Colombiaanse regering heeft toegezegd om Bogotá te helpen fondsen te vinden voor de aanleg van de metro.
Bogotá praat al meer dan 60 jaar over de aanleg van een metro in de stad. Sinds 1980 is er al meer dan 36 miljoen dollar aan vijf studies over de aanleg van een metro uitgegeven. Maar zoals het er nu naar uit ziet, gaat hij er eindelijk echt komen. Onlangs heeft de minister van Financiën Mauricio Cardenas toegezegd te helpen bij de zoektocht naar het benodigde kapitaal van 7,2 miljard dollar voor dit megaproject.

Er is afgesproken, dat de regering voor 70% van de werkzaamheden, zoals het uitgraven en tunnelen voor het nieuwe metrosysteem, gaat betalen. Deze kosten bedragen in totaal 3,4 miljard dollar. De rest van de fondsen moet echter vanuit het district Bogotá en private ondernemingen komen. Dit betreft 2,4 miljard dollar voor de bouw van metrostations, wat door private ondernemingen gefinancierd moet worden en 1,4 miljard voor de treinen en de rails die door het district Bogotá betaald worden.

In Bogotá worden naar schatting dagelijks 10 miljoen reizen gemaakt. 70% Hiervan vindt plaats met het openbaar vervoer. Door de invoering van de metro zou de mobiliteit sterk verbeterd kunnen worden. Natuurlijk is er nu ook het systeem van de Transmilenio bussen, het meest gebruikte transport in Bogotá. Maar deze bussen zijn inmiddels al jaren een bron van klachten door de lange wachttijden, de extreem overvolle bussen in de spits en de vele storingen in de dienstregeling.

• bron: Colombiareports.co // foto: tram in Medellín
  • Categories: Nieuwsbrief