Home Nieuwsbrief Bijna helft van FARC-strijders als minderjarige gerecruteerd

Bijna helft van FARC-strijders als minderjarige gerecruteerd

Volgens het Verdrag van Genève is het een oorlogsmisdaad om minderjarigen te recruteren voor oorlogshandelingen. Toch heeft een onderzoek van de Universidad Sergio Arboleda in Bogotá met betrekking tot de FARC aangetoond dat bijna de helft van de huidige FARC-strijders als minderjarige gerecruteerd is. Voor dit onderzoek zijn officiële documenten en FARC documenten bestudeerd en deserteurs geïnterviewd.

Alle gewapende groeperingen in Colombia zijn schuldig aan het recruteren van minderjarige strijders, maar de groepering, die toch echt de meeste slachtoffers gemaakt heeft en van welke de meeste informatie bestaat, is de FARC. Volgens het onderzoeksrapport werden jongeren vanaf de leeftijd van 15 jaar gerecruteerd.
“Het recruteren van minderjarigen vindt met name in afgelegen gebieden met mogelijke mijnbouw activiteiten plaats en is met name gericht op het recruteren van kinderen van de Colombiaans-indiaanse minderheid. Deze kinderen worden graag door de guerilla’s ingeschakeld, omdat ze het terrein goed kennen, zich gemakkelijk bewegen en een grotere weerstand hebben tegen de natuurelementen. Zo hebben de guerilla’s maximaal profijt van de kinderen”, zegt onderzoeker Fajardo.
Ook al treedt een groot deel van de minderjarigen vrijwillig toe tot de FARC, toch kan gezegd worden dat elke gerecruteerde eigenlijk hiertoe gedwongen is. Immers, geen enkel leger heeft toestemming om kinderen te ontvangen of te gebruiken voor oorlogshandelingen. “De guerilla’s maken misbruik van de verwaarlozing van deze groeperingen door de staat. Zij bieden de kinderen een salaris, dat zij naar hun ouders kunnen sturen. Echter, later mogen ze niet vertrekken. Zij worden veroordeeld en vermoord. Het is een val, omdat een kind niet de vrije vermogens heeft om dergelijke keuzes zelfstandig te maken, ze worden hiertoe gedwongen.”
De onderzoekers hebben nog een andere trend vastgesteld. Minderjarigen sluiten zich aan bij de FARC met het oog op demobilisatie en hopen zo vanuit de overheid de subsidie van gedemobiliseerde strijders te krijgen.
Fajardo hoopt met zijn onderzoek in Colombia een debat op te wekken en het thema kindsoldaten te benadrukken in het proces van de ontwapening van de FARC.