Home Nieuwsbrief Archeologen graven in Colombia pre-Columbiaanse nederzetting op

Archeologen graven in Colombia pre-Columbiaanse nederzetting op

In Centraal Colombia hebben archeologen een nederzetting uit de pre-Columbiaanse tijd opgegraven. Het energiebedrijf EPM deed bodemonderzoek om een nieuw energienetwerk in de gemeente Soacha (ten zuid-westen van Bogotá) aan te leggen, toen men op deze nederzetting stuitte. De vondst beslaat ongeveer 4,9 hectare en is volgens EPM de grootste ooit in Colombia gevonden. De EPM draagt bij aan de financiering van deze grootse opgraving.

Door deze vondst is het voor wetenschappers mogelijk om te begrijpen hoe nu uitgestorven volkeren destijds leefden. Zo gaf archeoloog John Alexander Gonzalez aan: “Het belang van deze vondst zit hem in de informatie over het patroon in de nederzetting, over de architectuur en de agrarische ontwikkeling van de samenlevingen die de hoogvlakten in Colombia bevolkten en met name in de demografische aspecten van de volkeren die in de tijd voor de Spanjaarden Colombia bevolkten.”
De vondst heeft al vraagtekens gesteld bij bestaande theorieën over het pre-Columbiaanse leven. De gevonden nederzetting toont aan dat volkeren, die destijds in de buurt van het huidige Bogotá leefden, hun nederzettingen eeuwenlang in tact hielden in het tijdperk dat het ‘Herrera tijdperk’ genoemd wordt. Tot nu toe gingen de historici er altijd vanuit, dat de toenmalige volkeren er een nomadische levenswijze op na hielden.
Volgens de betrokken archeologen stammen de overblijfselen uit de periode van 900 tot circa 1500 na Christus, toen de meeste inheemse volkeren stierven als gevolg van de gewelddadige Spaanse kolonisatie van het gebied dat van de oude Muiscas was. Er zijn vele stukken gevonden, die in zodanige conditie zijn dat ze in de plaatselijke musea tentoongesteld kunnen worden. Naar schatting 90% van de circa 20 ton aan archeologisch materiaal zal gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.